2011. február 27., vasárnap

WHAT_ I F I_ T/AK E_ M Y P R O BL EM T _O TH _E U N ITED N AT ION _S?




PJ Harvey
Let England Shake
Island
12 dal, 40 perc

9.5

Bár nyilvánvalóan erősen szubjektív megközelítése ez PJ Harvey új lemezének, de szerintem a Stories from the City, Stories from the Sea óta a művésznő nem tett le ilyen izgalmas lemezt az asztalra – akár John Parish-sel, akár nélküle.

A Let England Shake-en a korai albumok energikus, kemény hangzása ötvöződik a legutóbbi szofisztikált, kimért lemezekre jellemző megszólalással, de persze új ízek is vannak itt bőven (pl. a sampler-es Written on the Forehead), de csak pont annyi, amennyi kell. Harvey kisasszony nem csupán rendkívül ügyesen játszik a hangulati csomópontokkal, de kiváló arányérzékkel manőverezik a – valljuk be – kifejezetten érfelvágós hangulatú és a kicsit talán önfeledtebb tételek között. Ez részben a hosszú, aprólékos előkészületeknek tudható be, részben pedig annak a tanulási folyamatnak, ami lemezről-lemezre figyelemmel kísérhető PJ Harvey albumain.

PJ-nek valahogy sikerült megtalálnia a helyes és egészséges egyensúlyt nyersesség és őszinteség között, s ennek első igazán zseniális lenyomata a jelen írás tárgyát képező album. Előbbi – tehát a nyersesség – ezúttal nem (kissé) torzított és kapós gitárszólókban köszön vissza, hanem Polly Jean markáns, máséval még véletlenül sem összetéveszthető hangjában. (No, és persze az autoharp hangjában, illetve abban, ahogyan a művésznő bánik a hangszerrel.) Utóbbi – tehát az őszinteség – a két évig folyamatosan csiszolgatott, tökéletesített dalszövegekben, illetve abban a perverz harmóniában köszön vissza, amit a helyenként meglepően önfeledt zene és az olyan sorok alkotnak, mint például a „soldiers fall like lumps of meat”. És ha már katonák: a Let England Shake valóban egy kicsit háborús lemez lett, de szerencsére az okosabbik fajtából. Egyrészt megjelenik az, ahogy a világ ma ténylegesen kinéz, az a sok szenvedés, amit látszatdemokráciával próbálunk elkendőzni, másrészt megjelenik egy ennél szubjektívabb világ is. Megjelenik az, ahogy egy nő látja a világ aktuális helyzetét, sőt, gyönyörűen ölt alakot az is, hogy ez milyen érzéseket vált ki belőle. Ebben a dualitásban rejlik a Let England Shake ereje, ami zene és szöveg furcsa harmóniájában bontakozik ki, s ez teszi ezt a lemezt PJ Harvey eddigi legjobb munkájává.

Ajánlott dalok: Let England Shake, The Glorious Land, The Words That Maketh Murder, Hanging in the Wire, Written on the Forehead


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése