2010. október 27., szerda

AZ_ ÉV/TI ZE D LE GJOB_B VID EÓI / 2 00 0

Tavaly nagyjából ilyenkor közzétettem az évtized általam vélt legjobb lemezeit - éves bontásban és összesítve egyaránt. Bár így utólag visszanézve azok a listák hagynak némi kívánnivalót maguk után, ily módon nem is linkelném ide őket, mégis úgy gondolom, hogy gyakorlat teszi a mestert, ergo nem adom fel és most folytatom az évtizedismétlést az elmúlt tíz év legjobb videóival, 2000-től 2009-ig. Nyilván egymagam nem látom át a teljes felhozatalt és egyértelmű, hogy valamit biztosan kihagynék, ezért nem is rangsorolnám ezeket a rövidfilmeket. Legyen ez egy szuggesztív lista, a kommentár funkciót pedig ezúttal használjuk fel további ötletek kinyilatkoztatására.


G OLD_FRAPP / HUM AN
Az eleve erősen James Bond hangulatú dalra a klip rákontrázik még egyet és bár igazából "semmi extra" nincs benne, a hangulata mégis legalább annyira erős, mint Alison Goldfrapp és Will Gregory bemutatkozólemeze.



M_ADON N/A _W HAT IT FEEL S LIKE FO R A GI RL
Madonna és Guy Ritchie első igazi közös gyermeke ez a fantasztikus videó. A történet már önmagában is elég erős, az igazi plusz azonban a direktor palettájának gyakorlatilag minden fontosabb stíluselemének felvonultatása. Jó, az eredeti dal Above & Beyond remixe is elég pöpec lett. Mindenesetre a What It Feels Like for a Girl iskolapéldája annak, hogy Madonna miért is lehetett ennyire sikeres és hogy miért tartják - talán egy kis túlzással - egy igazi pionírnak.



MARILYN/MANSON _ DIS POSAB LE T E E NS
Amerika egykoron szó szerint görcsbe rándult gyomorral várta az új Marilyn Manson videókat. Valaki azért izgult, hogy vajon mivel vágja ki legközelebb a biztosítékot a sokk rocker, valaki pedig csak szimplán várta a következő fétistárgyat. A Disposable Teens (és az egész Holy Wood album) a sátán cicájának reakciója az őt ért több évnyi támadásra és atrocitásra, de leginkább a Columbine egyetemi mészárlásra. A felhozatal egyébként a szokásos: pápának öltözött "antikrisztus", majmok és keresztek, az utolsó vacsora egy kicsit kifordítva - azaz a kereszténység és a konzervativizmus kifigurázása, ami Brian Warner szerint az esszenciája a bigott amerikai társadalomnak.



_PLACEBO/ SL AV E T O THE WA/GE_
Amikor még a Placebo tudott slágert (meg persze egyáltalán normális dalokat) írni általában mindig sikerült egy olyan rendezőt is találniuk, aki valamilyen csoda folytán szinte hibátlanul képekké konvertálta az adott szerzeményhez társított érzéseket. Nagyszerű példa erre a Gattaca által inspirált Slave to the Wage videó. Mindenképp elgondolkodtató.



PJ_H A RV EY / THIS_IS_LOVE/
A This Is Love esetében egy az egyben imidzs videóról beszélhetünk, különösebb történet nélkül, mégis van benne valami, amitől bekattan az ember. Talán Polly Jean dögössége lenne az? Esetleg az instant klasszikus refrén? Vagy talán a minimalista és egyben elképesztően grafikus szöveg? Ha ez így van, akkor Harvey kisasszony maga a fehér vászon, amit a mi fantáziánk fest tele erotikus és elborult színekkel.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése